StartpaginaGps infoEdgeHelpdeskInt. - KlassiekersFietsroutesGps WandelroutesOude SpoorwegzatesMTB

Oude Spoorwegzates:

Spoorwegroutes in Vlaanderen.

Spoorwegroutes in Wallonié...

Fiets-O-Strades...

Bels Lijntje - Lijn 29 !

Het Fruitspoor - Lijn 23 !

Railbike routes te Belgie !

Ravel fiets- & wandelroutes !

Algemeen:

Startpagina

Gpscyclingtour.be Tour Classic* !

"Like" us on Garmin Connect !

"Like" us on Ride With GPS !

"Like" us on Facebook !

"Like" us on Strava !

Surfen op deze Website !

Update van de Website* !

Medische USB-armband* !

Gedragscode voor fietsers !

Mio Cyclo fietsnavigatie* !

Bryton Rider fietsnavigatie* !

e-Bike's Gps routes !

Auto- & Moto- Gps routes* !

Weer en Verkeer...

Site - overzicht !

Nieuwsbrief !


Op 1 oktober 1867 reden de eerste treinen tussen Turnhout en Tilburg. In de volksmond kreeg de lijn de naam van ‘Bels Lijntje’ omdat zowel aanleg als exploitatie in Belgische handen was. Die naam heeft het tot nu toe behouden. Het is nu een druk gebruikt toeristisch fietspad. De verwachtingen van de lijn waren keer op keer hooggespannen. Steeds opnieuw werden ze echter niet waargemaakt...

Het begon al bij de aanleg. Vanaf midden negentiende eeuw werd er gepraat over een grensoverschrijdende spoorlijn tussen België en Nederland. Turnhout en Tilburg misten de boot omdat beide plaatsen in die tijd nog niet eens op het spoorwegnet in beide landen waren aangesloten. De voorkeur werd gegeven aan de lijn Antwerpen-Roosendaal-Rotterdam, in 1855 in gebruik genomen. De grootste tekortkoming van die lijn was het ontbreken van een brug over het Hollands Diep bij Moerdijk...

Negen jaar later werd dan toch besloten tot de aanleg van de lijn Turnhout-Tilburg. Meerdere aansluitingen werden gepland zodat de lijn onderdeel zou uitmaken van de verbinding Amsterdam-Parijs. Een grote troef was de rechtstreekse verbinding met de industriegebieden in Henegouwen en Luik voor de aanvoer van grondstoffen naar steden als Tilburg, Den Bosch en Utrecht...

Onderlinge concurrentie, de trage uitbouw van het spoorwegnet in Nederland, slechte aansluitingen, afgelasten van doorgaande treinen, vervallen concessies en dreigende nationalisatie – uiteindelijk in 1898 doorgevoerd – maakten dat het Bels Lijntje niet ten volle werd benut...

Die nationalisatie leverde toch een lichtpuntje op. Tegelijkertijd werd beslist de overbezette spoorlijn Antwerpen-Roosendaal voor het goederenvervoer te ontlasten ten voordele van Turnhout-Tilburg. De bestaande kleine stationnetjes van Baarle-dorp en Weelde-Merksplas zouden die drukte niet kunnen verwerken. Dus werd besloten tot de aanleg van een groots opgevat grensstation waar werkelijk niets ontbrak, om een vlotte internationale dienst te kunnen verzekeren. Reeds in 1906 werd het station Baarle-Nassau-grens/Weelde-Staat in gebruik genomen. Daardoor ontstond er zelfs een nieuwe dorpsgemeenschap, vandaag gekend als Baarle-Grens (NL) en Weelde-Station (B)...

Ondanks deze uitbreidingen – in 1900 werd in Nederland ook de zijtak Riel-Goirle in gebruik genomen – is de lijn Turnhout-Tilburg nooit een belangrijke spoorweg geworden. Noodzakelijke werken als uitbreiding van station Turnhout en aanleg van dubbelspoor werden niet uitgevoerd...

Het Bels Lijntje - Lijn 29 !

Deze Oude Spoorwegzate (Lijn 29), was vroeger een verbinding van Aarschot (Belgie) via Turnhout tot in het Nederlandse Tilburg. Het Bels Lijntje loopt van Turnhout tot het Nederlandse Tilburg...

Sinds enkele jaren is deze omgevormd tot een Recreatief fietspad, en maakt nu deel uit van het fietsroute netwerk (Antwerpse Kempen), de Baronie en Midden - Brabant (NL)...

Deze route (het Bels Lijntje) is zeer aangenaam om te fietsen. Men fietst maar liefst langsheen 12 (oude) stationsgebouwen namelijk die van Weelde - Station, Zevenhuizen, Schaluinen, Baarle - Hertog, Baarle - Nassau, Boshoven, Alphen - Chaam (2), Riel, Zwartven, Tilburg - West en als laatste Tilburg - Station. Via het Station van Tilburg, fiets je dan verder tot de kerk van Tilburg...

Let op... In het Centrum van Turnhout (Belgie) & Tilburg (Nederland) kan het zeer druk zijn !
--------
Afstand = 38 Km
Hoogteverschil = 30m
-------------------------------
Startplaats =

Turnhout (Antw)
Grote Markt (Kerkplein)
Website = http://bl150.eu
Deze fietsroute is Niet bewegwijzerd.

---------------------------------


» Oude Spoorwegroute's